Det händer lite då och då att människor ber mig om boktips (inom ekonomi och samhällsvetenskap ska sägas). Det brukar vara svårt - det finns ju så många bra böcker som jag tycker att folk borde läsa. Sedan slog det mig att många av dessa böcker gillar jag för att författaren tycker exakt som jag. Det är kul när någon sätter ord på och argumenterar väl för sådant jag på egen hand lyckats klura mig fram till. Men vad är poängen att rekommendera dessa böcker till andra?
Om jag istället frågar mig vilka böcker som verkligen fått mig att tänka till och modifiera min grundhållning i någon viktig fråga, då blir listan betydligt kortare:
  1. Feministisk bruksanvisning : essäer av Claudia Lindén och Ulrika Milles. (1995)
    I en tid då "alla" läste Under det rosa täcket av Nina Björk, tilltalades jag mycket mer av denna bok (i bokhandeln i lund kan jag avslöja att jag valde den delvis för att den var mycket snyggt layoutad). Boken ändrade min syn på feminism, från att se den som skumt kollektivism till att se det individualistiska i feminismen.
  2. Game Theory and the Social Contract, Volume 1 av Ken Binmore. (1994)
    Jag hade ägnat stora delar av min tid som doktorand åt att läsa och fundera på Rawls och Nozicks diskussioner om äganderätter och okunnighetens slöja. När avhandlingen var så gott som klar, sommaren 2003, läste jag denna vilket resulterade i att jag lämnade de filosofiska tankeexperimenten bakom mig, till förmån för Binmores lite krassare men oerhört mycket mer relevanta och användbara syn på politiken och tillvaron.
  3. The righteous mind av Jonathan Haidt. (2011)
    Lästa det mesta av denna sommaren 2013, och är ännu inte färdig med den, både när det gäller sidor och vad jag ska dra för slutsatser av den. Tveklöst har den dock ändrat min syn på politik och samhällsdebatt: Att läsa Haidt är lite som att ta ett rött piller rörande samhällsdebatten (om matrix-referensen ursäktas).
Detta är, tror jag faktiskt, hela listan.