Förra veckan fick jag göra något jag länge velat göra: Undervisa ekonomijournalister. Det skedde genom att Stiftelsen Affärsvärlden, som äger utgivningsbeviset för Affärsvärlden, har startat en vidareutbildning för aktiva ekonomijournalister.
Inte vilka studenter som helst...

Några tankar efter kursen:
  • Jag gissade att journalisterna skulle ha hyfsad koll på makroekonomi, så jag valde att fokusera på grundläggande mikroekonomi. Jag tror att det var rätt beslut.
  • Med tanke på hur viktigt konceptet är, är "konsumentöverskott" ett ganska styltigt namn på skillnaden mellan pris och betalningsvilja.
  • Väldigt många insikter i enkel mikroekonomi kan förmedlas utan alla jämrans kurvor vi tvingar studenterna att rita. Till exempel hur konkurrens plus kostnader bestämmer marknadspriset.
  • Enligt arrangören är detta "Sveriges första vidareutbildning för ekonomijournalister". Om det stämmer är det ett underbetyg åt ganska många aktörer. Men bättre sent än aldrig - jag är glad att jag fick bidra!