Det var nog bara en tidsfråga, men nu har det skurit sig mellan Ann Heberlein och moderaterna i region Skåne, där hon varit stabschef. Den bild hon ger av politiken förvånar nog inte heller någon, men den är likväl värd att citera som dokumentation av samtiden:
Partipolitik är en intressant miljö för den som intresserar sig för frågan om samvetet. [...] Enligt mig är den politik som förs i Region Skåne otillräcklig. Köerna till vård växer, tåg ställs in på grund av personalbrist och tillgängligheten till vård i de mer glest befolkade delarna i Skåne blir sämre. Samtidigt läggs orimliga summor på konsulttjänster, ständiga omorganiseringar, priser och galor som ska "sätta regionen på kartan" – och höga politikerarvoden.
Jag ser varken förslag eller handlingskraft nog för att stävja de problem som ständigt accelererar. Jag ser inte heller att oppositionen har några lösningar. Det jag ser är politiker som värnar sin egen position mer än de värnar sjukvården och kollektivtrafiken, och det gör mig besviken.
Och - naturrligtvis - finns det en annan sida av myntet. Sist i artikeln i Svenskan kan vi läsa en not:
Fotnot: Anna Jähnke, regionråd och gruppledare för Moderaterna, säger till Norra Skåne att hon inte vill gå in exakt på vad det var som fick styret i Region Skåne (M, KD och L) att köpa ut Ann Heberlein för drygt 250 000 kronor, men konstaterar att den politiska ledningen inte har förtroende för henne längre. "Man måste ha ett förtroende och ha en stor samarbetsvilja om man skulle hålla ihop en majoritet av tre partier. Det och en rad incidenter som inte har med sakpolitik att göra gjorde att vi fattade det beslutet", säger hon.