Lång intervju i DN med filosofen Erik Angner om pengar och lycka. Mycket kokar föga förvånande ned till att marginalnyttan av pengar är positiv men avtagande, men inte allt. Jag uppskattade särskilt diskussionen om skillnaden mellan ett lyckligt liv och ett gott liv:
Han tar ett exempel, som utgår från de många indikationer som finns på att vuxna med barn är mindre lyckliga än andra människor.
– Och det trodde vi kanske inte. Men plötsligt börjar jag oroa mig för saker som inte oroat mig tidigare, långsiktiga saker som klimatet och kortsiktiga som om lönen ska räcka. Jag sover inte bra när barnen är små och när de är tonåringar springer de ute på nätterna och gör mig orolig.
– Men jag vill kanske ändå ha barn, för jag vill vara förälder. Det kanske är viktigt för mig. Jag kanske vill vara en del av livets stora cykel och föra vidare sådant som jag lärt mig, fortsätter Erik Angner resonemanget.