Jag tackade ja till två grejor på bokmässan när den kändes avlägsen. Jag bestämde mig då också för att inte bara göra dessa två grejor och sedan åka hem. Istället skulle jag ge mässan en chans.
Beslutet visade sig betyda uppstigning 0540 och att en hel helg skulle gå åt. Men det visade sig ändå vara rätt beslut. Det kan vara smart att låsa upp sig själv till sådant man vet att man sannolikt gillar.

(Lärdom för arrangörer av panel/konferenser: Det finns nog inget som gör det lättare att få ihop ett bra program än att vara ute i god tid. Jag säger så gott som aldrig nej när någon frågar med 6 månaders framförhållning eller mer.)

Mässan i sig är ett gigantiskt spektakel. Många tycks bli stressade över att det finns många de borde prata med. Men det går utmärkt att glida runt på bokmässan och bara lyssna och läsa, vilket jag gjorde. Här är några några funderingar:

1. Punkter på bokmässan är ofta korta. Men 15-20 minuter är ofta fullt tillräckligt för en författare att beskriva sina huvudpoänger plus lite kringdiskussion. Mässan är effektiv såtillvida att ställtiden är kort: väldigt lite tid spills på praktikaliteter (zoom-uppdateringar, teknikstrul, garderobsjox, presentationsrundor o dyl).

2. Inget av det jag lyssnade på hade publikfrågor. Är detta en en regel eller en spontant uppkommen norm på bokmässan, eller hade jag bara tur? (Publikfrågor behöver inte vara fel, men de blir alltför ofta till oombedda miniföreläsningar.)

3. Många nya aktörer var där. Jag pratade lite med amazon.se som var där för första gången. Även tik-tok och bookbeat hade rejäl representation. Gissningsvis gnälls det lite här och där över detta, men jag hörde inget. Dessutom såldes en hel del annat, dock mestadels sådant som är komplement till läsande och skrivande (jag räknar skinnpåsar och whiskeyhonung dit). Även Youtube-gänget "I just want to be cool" var där (de har uppenbarligen skrivit böcker som många ville få signerade).

Sannolikt är detta är rätt väg att gå för bokmässan. Om arrangörerna skulle insistera på att bara inkludera pappersböcker skulle mässan långsamt gräva sin egen grav. Ljudbok och ebok lär vara komplement snarare än substitut till pappersboken ett bra tag till.

4. Nostalgi är inne. Jag hörde bl a Katarina Barrling tala om boken Saknad, som hon skrivit tillsammans med Cecilia Garme. De var noga med att inte komma med åtgärdsförslag eller på något annat sätt vara klämkäckt konstruktiva. Budskapet är att man måste få lov att vila i känslan av att sakna det förflutna.

Ett annat exempel på nostalgi är Jan Jörnmarks "Övergivna platser - finalen", men det bör noteras att Jörnmark är positiv till strukturomvandling och beskriver vad som ofta dyker upp och ersätter det gamla. Nostalgi som fenomen och politisk kraft tror jag det är värt att återkomma till.

5. Inne på mässan käkade jag vegetarisk kikärtsburgare till lunch både lördag och söndag. Inte dumt alls! Produkter utan socker och utan kött har tagit jättekliv smakmässigt jämfört förr i tiden (apropå nostalgi...)

6. En hel del spelades in/streamades. Eftersom det inte förekom publikfrågor och alla talare var på plats, försvann många av nackdelarna med hybridkoncept. Intressant nog togs det ganska bra betalt även för möjligheten att se seminarier via Bokmässan play.

7. Själv deltog jag i seminariet "Vart är den svenska välfärdsstaten på väg?". Jag gjorde så gott jag kunde, men om jag fick ordna ett seminarium på det temat skulle jag inte välja att sätta mig själv, Fredrik Segerfeldt och Bo Rothstein i samma panel. Vi känner till varandra för väl och har tjafsat om detta ämne för länge. Tur att Åsa Plesner var där! (När jag tackade ja vill jag minnas att Daniel Suhonen fanns med, det hade nog blivit lite stunsigare).

8. Diskussionen med Catarina Kärkäinen om min bok Hjälpas åt blev däremot kanonbra tycker jag själv. I detta nu håller tecknaren Ola Skogäng på att lägga in den engelska översättningen i det som ska bli den engelska utgåvan. Gillar du tanken på en engelskspråkig version kan du stötta den här!

Till sist kan jag konstatera att mikromobiliteten funkar bra i Göteborg. 1220 var jag inne på mässan och bestämde mig för att försöka hinna med 1240-tåget söderut. Tack vare en lägligt placerad Tier var jag på Göteborg C 1229 med gott om tid att köpa en kopp kaffe till hemresan.