På något sätt lyckades jag missa att "Hjälpas åt" recenserades på vad som tydligen är Sveriges största blogg om tecknade serier (i varje fall enligt den själv): Shazam.se Till min glädje läser jag att budskapet om miljö faktiskt går fram:
Att hålla sig objektiv är svårt men jag kan konstatera att Bergh lyckas slå hål på några av mina fördomar om världen i stort och att marknadsekonomi har lösningen på det mesta i samhället utom klimatfrågan som kräver att vi verkligen tar ett gemensamt krafttag.
På det hela taget är recensionen positiv, och ffa får Ola Skogäng välförtjänt beröm:
Bokens största behållning är inte helt oväntat Ola Skogängs härliga illustrationer. Hans linjeföring och färgläggning är som vanligt i toppklass och ger perfekt tyngd åt de ofta komiska infallen under berättandets gång. Särskilt gillar jag avsnittet om fällorna som rika länder undviker, högertjejens kommentar att Bamse är kommunistpropaganda och att vänsterkillen kör ut sängar och har ett hardcoreband.
Avsnittet om fällorna som rika länder undviker var bland det sista vi fick på plats så att det klaffade, och jag är också särskilt nöjd med den sidan. Sista rutan är denna:
Notera att njuggheten mot ambulerande kaffeförsäljning och reglerandet av stolarnas färg är verkliga exempel hämtade från min egen hemstad Malmö. Även regleringen av elcyklarnas motor är verklig.

Det finns ett avsnitt av podden Lilla drevet som på ett briljant sätt spånar kring Malmö stads reglering av uteserveringsmöblernas färger, som jag dock inte lyckas hitta just nu... (kanske någon vet?)
Om tekniken funkar som den ska startar spelaren nedan på rätt ställe i avsnittet (ca 2 minuter in)