Etableringen av Lime, Voi och Tier i svenska städer utgör ett intressant exempel på hur kommuner hanterar innovationer och företagande och de konflikter detta kan föra med sig i praktiken. Sydsvenskan har skrivit en hel del, bl a här. Jag lär återkomma till hur en kommun bör hantera en situation som denna, men först vill jag få klarhet kring de "no-park zones" som nyligen införts på både Lime och Voi (och sannolikt även Tier). Dessa gör det omöjligt att parkera elscootern inom vissa områden, däribland nära Malmö C.
Jag frågade staden via Twitter, en tjänst som jag tidigare imponerats av för att den just svarar sakligt och relativt snabbt på frågor om kommunens agerande.
Denna gång dröjde svaret tre dagar, vilket är ovanligt länge men ändå ok:
Detta svarade inte staden på, men det kan ju bero på att svaret uppenbart är ja. Hursomhelst, efter lite efterforskningar undrar jag om svaret stämmer. Så här ser det ut i Limes app vid Malmö C (röda områden är där det inte går att parkera):
Det röda området runt börshuset täcker dock flera fasta ett fast cykelställ, som syns tydligt på google maps:
I Voi:s app är dessutom hela det stora cykelstället vid Anna Lindhs plats blockerat.
Det jag undrar (och nu åter frågat staden om) är om det är tillåtet att köpa en elscooter för privat bruk och parkera den i dessa cykelställ.
Om svaret är ja, är följdfrågan om staden avser att premiera ägande framför hyrande av dessa fordon.
Om svaret är nej, är frågan varför staden motverkar eldrivna sparkcyklar (som ju faktiskt tar mindre plats än en vanlig cykel).
Detta påminner mig f ö om en favoritscen ur Fargo (2014).

Uppdatering:
Fick svar till slut