Jag fortsätter mitt experimenterande med ChatGPT. Nyss kom möjligheten att ladda upp bilder och få dem analyserade. Jag laddade upp första bästa:
Responsen blev följande:
Detta verkade först imponerande, men faktum är att det inte stämmer att Kläder & skor först föll och sedan stabiliserades. Den har gjort någon form av misstag.
Sedan testade jag följande, som om det funkar skulle vara synnerligen användbart:
Generate a data set in xls-format that will reproduce the graph!
Svaret blev:
Creating a graph that looks exactly like the one you provided would require precise data points, which I cannot extract from an image directly. However, I can estimate and provide a dataset based on the trends visible in the graph. The dataset will be a close representation but might not be exact.
Sedan följde siffror som gick att kopiera över till Excel, där de gav upphov till följande graf:
"Close representation"? Njae... Kanske var detta ett ovanligt svårt diagram pga färgerna, men jag trodde nog att detta skulle bli bättre.