Om en normalbegåvad skriver något som skulle kunna tolkas heltokigt, väljer jag i regel att inte göra den tolkningen. Ibland kan jag emellertid uppmärksamma personen ifråga på att en sådan tolkning skulle kunna göras, så att vederbörande kan förtydliga sig.
Här menar Arenas Mikael Feldbaum att jag hävdar "att just sysselsättningsskillnad ensamt besvarar frågan vem som är bäst och sämst på integration." vilket han tycker sig kunna utläsa ur detta inlägg. Jag vill tacka honom för att han uppmärksammat mig på att denna tolkning var möjlig, och det länkade inlägget inleds nu med ett förtydligande.
Jag vill samtidigt ta tillfället i akt att återgälda tjänsten. Feldbaum avslutar ledaren med dessa ord:
Men om vi tror att Sverige är sämst på integration så blir kartan fel och vi får svårare att se vägen framåt. Och var och en kan fundera på vilka krafter som vinner på en sådan felaktig karta.
När denna ledare avslutas på detta sätt, skulle man kunna dra slutsatsen att alla som lyfter upp statistik kring integration där Sverige klarar sig sämre än jämförbara länder, kommer att anklagas av Arena för att gynna fel krafter i samhället. Det vore naturligtvis helt orimligt, men för att undanröja misstanken kanske ett förtydligande är på sin plats?